Snelle levering
Blanco geleverd
Persoonlijke service
Eigen productie

Hoe laat je jouw bedrijf/winkel beter opvallen?14-12-2017

Als ondernemer wil je mensen helpen. Jouw product of dienst is ervoor gemaakt om iemand zijn leven gemakkelijker te maken. Daarom is het logisch dat je het liefst al je tijd en energie wilt steken om jouw product/dienst zo goed mogelijk maken. Maar helaas kun je niemand helpen als niemand van je bedrijf af weet. Vandaar dat we het vandaag hebben over hoe je jouw bedrijf (of winkel) kunt laten opvallen. Om ervoor te zorgen dat mensen van jouw bestaan af weten – én ervoor kiezen om met jou zaken te doen i.p.v. met de concurrent. 

Hoe onderscheid je jouw bedrijf of winkel van de rest?

Vroeger was het genoeg om een goed product te hebben dat beter was dan de rest. Maar tegenwoordig wordt dat steeds lastiger. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen de AH en de Jumbo? Allebei hebben ze grofweg dezelfde producten. Of tussen Ziggo en KPN? Mijn internet is niet slechter of beter dan die van een vriend die een andere provider heeft.

Daarom moet je tegenwoordig een andere manier hebben om je te onderscheiden. Je moet opvallen. Want als je niet opvalt, dan zullen jouw potentiele klanten kiezen voor je concurrent. De eerste stap om op te vallen is niet adverteren of zoveel mogelijk mensen vertellen over je bedrijf (al helpt het wel), maar om erachter te komen wat jouw product/dienst/winkel/bedrijf uniek maakt.

Dat kan een speciale eigenschap zijn (maar zoals eerder gezegd – dit wordt steeds zeldzamer), maar ook een bepaalde manier van dingen anders aanpakken. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld de bonuskaart van de AH. Klanten die deze activeren krijgen namelijk persoonlijke aanbiedingen aan de hand van producten die ze vaak kopen. Hoe vaker je dus bij de AH gaat winkelen, hoe meer je verbonden wordt – je krijgt namelijk geen persoonlijke aanbiedingen bij andere supermarkten.

3 tips om op te vallen:

Goed, niet voor elk bedrijf zal het mogelijk zijn om de voorgaande strategie toe te passen. Daarom hebben we hier 3 tips geschreven die je kunnen helpen om je te onderscheiden van de rest van de bedrijven. Hier zijn ze:

  1. Laat je winkel- of bedrijfspand fysiek opvallen – je hoeft niet per se online te gaan voor effectieve marketing. Begin juist bij de simpele dingen. Zorg ervoor dat het pand waar je zaken in doet er goed uit ziet. Zodat het voorbijgangers uitnodigt om binnen te komen. Zorg voor een goede uitstraling die past bij je bedrijf. Je kunt bijvoorbeeld posters achter de ramen hangen waar je tijdelijke aanbiedingen op staan.
  2. Laat je horen – een tweede tip is om je te laten horen. Als je iets hebt bedacht wat jouw bedrijf uniek maakt (zoals hiervoor beschreven), dan is het nu zaak om dat aan je potentiele klanten te laten weten. Adverteer op Facebook. Een reclamespotje bij de lokale omroep. Of misschien wel flyers op de universiteit (wanneer studenten je doelgroep zijn).
  3. Wees creatief – Als laatste tip willen we nog meegeven dat het loont om creatief te zijn. Creatieve advertenties/strategieën zijn vaak zeer effectief én kosten weinig. De mogelijkheden hier zijn eindeloos en afhankelijk van de specifieke industrie waar je in zit. Maar het kost niet veel om af en toe wat nieuws te proberen. Wie weet leer je wel een nieuwe effectieve manier om jezelf te onderscheiden van de rest.

Uiteraard werken alle traditionele manieren van opvallen ook nog steeds. Dus mocht je flyers, posters of zelfs brieven met je logo nodig hebben, neem dan gerust een kijkje verder op de site. Drukwerk is een goedkope manier om veel klanten te bereiken en kan een zeer effectieve manier zijn om de concurrentie een stapje voor te zijn.

 

Tags

Blog bedrijf laten opvallen drukwerk
Terug naar overzicht