Snelle levering
Blanco geleverd
Persoonlijke service
Eigen productie

Storytelling: hoe raak ik mijn klant?22-06-2017

Storytelling: hoe raak ik mijn klant?

Storytelling, wat is het?

Bij presentaties en lezingen die worden gegeven in de klassieke vorm, kun je je achteraf vaak maar weinig herinneren wat er nu eigenlijk is gezegd. Tijdens deze vormen van communicatie komt er vaak veel abstracte informatie in één keer op je af. Grafieken met data en verschillende waarden, visies en strategieën, het is zo veel dat je hersenen het niet allemaal in één keer op kunnen nemen en kunnen verwerken. De reden hiervoor is dat al deze abstracte informatie je gevoel niet raakt: je kunt je niet goed inleven. Door als bedrijf gebruik te maken van storytelling als communicatiemiddel, zorg je ervoor dat jouw doelgroep beter kan worden geraakt door het onderwerp en de boodschap die je wilt overbrengen.

Storytelling is een van de meest natuurlijke vormen van menselijke communicatie. Door het vertellen van een verhaal, vertaal je de abstractie visies, data en strategieën naar een duidelijk beeld waarmee je jouw publiek kunt boeien. Je brengt de boodschap die je wilt communiceren als het ware tot leven, waardoor je goed kunt inspelen op de emoties van de luisteraars. Hierdoor zal het verhaal beter bij hen blijven hangen en heb jij je doelstelling behaald 

Waarom storytelling?

Storytelling is zeker niet iets wat alleen voorkomt in het dagelijks leven: bedrijven die gebruik maken van deze vorm van communicatie, ook wel ‘corporate storytelling’ genoemd, kunnen hun klanten beter bereiken en hierdoor betere resultaten behalen. Corporate storytelling zorgt ervoor dat medewerkers en klanten zich meer betrokken voelen bij het verhaal en de gang van zaken bij een bedrijf.

De kracht van storytelling bestaat uit verschillende aspecten:

  • Ordening: door een verhaal te vertellen, vorm je een orde in de verschillende gebeurtenissen, wat een duidelijk beeld creëert voor het publiek. Hierdoor zien mensen het verhaal gemakkelijker voor zich.
  • Verbinding: wanneer je een verhaal vertelt, deel je het als het ware met je publiek. Dit schept een band tussen jou en de klanten of medewerkers.
  • Betekenis: een verhaal verduidelijkt de zaken die je wilt delen. Gebeurtenissen krijgen een reden en geven een inzicht in het ‘waarom’ van de gang van zaken, waar het publiek zich mee kan identificeren.
  • Beleving: een verhaal speelt in op het gevoel en de emotie van de klanten, waardoor het persoonlijker wordt, ze beter kunnen worden geraakt en uiteindelijk het verhaal beter in zich zullen opnemen.
  • Sturing: een verhaal geeft houvast en kan mensen in een bepaalde richting sturen, wanneer ze door de bomen het bos even niet meer zien.  

Voorbeelden van effectieve storytelling

Goede voorbeelden van bedrijven die het concept van storytelling effectief hebben toegepast zijn Apple en Nike. Door middel van verhalen hebben deze bedrijven zich binnen korte tijd naar de top weten te werken. Neem bijvoorbeeld Apple. In het jaar 2007 kwam de eerste iPhone op de markt en mede dankzij de presentatie die de oprichter van Apple hierover gaf, is dit tot op de dag van vandaag een enorm succes geworden. Jobs begon zijn verhaal niet gewoon met het opnoemen van de feiten, maar door spanning op te bouwen. Wat zou het zijn wat hij zou gaan laten zien? Als het publiek vol spanning zit te wachten op de onthulling, wacht Jobs nog héél even, voor hij uiteindelijk de langverwachte iPhone laat zien. Ook na deze eerste presentatie is Apple doorgegaan met het vertellen van verhalen om hun publiek te raken. Zo vertellen ze niet zomaar wat hun producten precies kunnen, maar richten ze de aandacht op de consument. Hoe ziet het product er voor de koper uit wanneer hij dit succesvol gaat gebruiken? Op deze manier heeft Apple haar publiek door de jaren heen meegenomen in de ontwikkeling van nieuwe producten, om zo de top van het marketingsegment te bereiken.

Een ander voorbeeld van een bedrijf dat de top heeft weten te bereiken door middel van storytelling is Nike. Dit merk, voorheen Bleu Ribbon Sports, heeft haar identiteit weten op te bouwen door de kracht van het achterliggende verhaal te uiten. De manier waarop archetypes zijn gebruikt om het sportmerk op te bouwen, en de manier waarop bijvoorbeeld de zool met een wafelpatroon is geïnspireerd door een wafelijzer, laten zien hoe mensen dingen voor elkaar krijgen én hoe belangrijk de kracht van innovatie hierbij is. Door middel van verhalen brengen storytellers, die speciaal voor dit doel werkzaam zijn bij het bedrijf, het sportmerk tot leven bij de klant. De klant kan zich identificeren met het merk. En het resultaat mag er zijn, gezien de populariteit van zowel Apple als Nike, die al jarenlang aanhoudt.

Hoe te beginnen?

Wil je je klanten graag meer op een emotioneel vlak raken door middel van storytelling, maar weet je niet goed hoe je het aan moet pakken? Wij hebben tips om je op weg te helpen! Een goed verhaal bestaat namelijk uit drie ingrediënten: een hoofdpersoon, een incident en een conflict. Wanneer je een boek zou lezen, zou er bijvoorbeeld een held de hoofdpersoon kunnen zijn. Deze held krijgt te maken met een incident, waarna hij gaat beginnen aan zijn reis in een onbekende wereld of toekomst. Allerlei gebeurtenissen vinden plaats, die samen leiden tot een climax: het conflictpunt waar de hoofdpersoon doorheen moet zien te komen. Deze drie ingrediënten zijn ook toe te passen op het verhaal van jouw product of bedrijf. In dit geval is het product, de CEO of het bedrijf de hoofdpersoon, en het verhaal gaat over de invloed die dit product op de markt of de koper uitoefent. Wordt één van de drie basis ingrediënten weggelaten, dan mist het verhaal zijn spanning en wordt er vaak weer teruggevallen op de feiten, die vaak niet zo interessant zijn om naar te luisteren.

Andere dingen om mee te nemen bij het vertellen van een goed verhaal zijn het uiten van emotie en het stilstaan bij het ‘waarom’ van je betoog. Door niet alleen stil te staan bij wat je doet, maar ook waarom je het doet en hier je emotionele betrokkenheid bij te uiten, kom je eenvoudiger op hetzelfde niveau als je publiek. Op deze manier kun je de klanten en werknemers raken, en ze echt meenemen in je verhaal.  Pas je dit succesvol toe, dan zal ook jouw bedrijf de top kunnen bereiken, net als de succesvolle merken die je voor zijn gegaan!

Terug naar overzicht